MegBook

23 fontos tudnivaló, ha Cataniába utazol

Espresso

2024. augusztus 26. - MegBook

Idén Cataniában nyaraltam. Az utazóoldalak csak a látványosságokat gyűjtik össze, számos hasznos és igen praktikus részletről hallgatnak, mint például hol kell jegyet venni a reptéri buszra vagy hogy fel lehet jutni az Etnára Catániából induló sima távolsági busszal is. Összegyűjtöttem azokat a tudnivalókat, tippeket, amik megkönnyítették volna szicíliai tartózkodásomat, ha előre tisztában vagyok velük.

1. Catania nem egy turista város.

Nincs kinyalva, az utcákat nem árasztják el a turisták, kukát is nagyon ritkán talál az ember. Inkább aludni jönnek ide, mintsem egy teljes hetet eltölteni, ugyanis a városban található nevezetességek maximum egy napot tesznek ki. Alaptábornak viszont annál jobb. Kiváló kiindulási pont, ha fel szeretnénk fedezni Szicíliát, távolsági közlekedése egészen remeknek mondható, rengeteg busz indul igen sűrűn a különböző városokba, köztük Taorminába és Siracusába is. Emellett a tengerpartja is csodás.

2. Bejutás a reptérről Alibusszal.

Ha repülővel érkezünk és nem bérelünk autót, akkor a reptérről a legkönnyebben és zökkenőmentesen az Alibus buszjárattal lehet bejutni a városba, ami a Fontanarossai Nemzetközi Repülőtér és a Stazione Centrale állomás (másnéven Piazza Giovanni XXIII) között közlekedik. A reptérről érkezve balra kell fordulni, majd pár perc séta után elérjük az Alibus állomását. Jegyet kizárólag a buszon lehet venni 4 euro per főért, amit érvényesíteni kell a járműn található jegyautomatában. Az érvényesítéstől kezdve 90 percig utazhatunk a jeggyel, továbbá a helyi járatokra is érvényes. Kártyát és készpénzt is elfogadnak.
img_1590.jpeg3. A strandon nem kell belépőt fizetni csupán a napernyő és a napágy bérlését.

Catania fantasztikus homokos tengerparttal vagyis playaval rendelkezik, melyen egymás után sorakoznak a különböző fizetős strandrészek, ez a Lido. A luxusabb kategóriától a szerényebbekig minden megtalálható, az emberlánya nem győzi a Google-ön az értékeléseket olvasni, annyi van. A felszereltségnek megfelelően az árak különböznek. Belépő külön nincsen, ha mégis kérnek az már régen rossz, a napernyő-napágy bérlés tartalmazza. Utóbbira szükség is van, ha nem akarsz ropogósra sülni.

Én a Lido Europát választottam, cataniai tartózkodásom alatt többször is ellátogattam ide. A napernyő két napággyal 20 euróba került hétvégén és hétköznap egyaránt, ha 15.00 után mentünk, akkor 15 eurót kértek érte. Családi vállalkozás, nagypapa a pénztáros, az angolul beszélő unoka adja az útbaigazítást az öltözőkabinok és tusolók irányába. Nem egy luxushodály, de tudja, amit tudnia kell. Kedves a személyzet, tiszta, igényes a környezet, mosdók, tusolók, öltözőkabinok, szabad helyek, nyugalom és egy büfé is akad.

img_2468.jpeg 4. Eléggé sajátságosan kezelik az idő fogalmát a tömegközlekedés terén.

Nem nagyon fogjuk használni a helyi tömegközlekedést, kivéve ha a tengerpartra megyünk, mivel a város nagyobb nevezetességei mind séta távolságra fekszenek, ám ha mégis igénybe vesszük, számolnunk kell azzal, a buszok nem indulnak pontosan vagy kimaradnak járatok. Ez a reptéri busz esetében is érvényes.

5. Bizonytalanul működik a roaming.

Nem tudni, helyi adottság vagy pedig a mobilszolgáltatónál van a gond, de rendszeresen eltűnik az internet, ha adatforgalmat használunk. A repülőmódba lerakás és visszahelyezés segít, kivéve az Etna tetején, ott semmilyen hálózat nincsen. Néha többször is próbálkozni kell, hogy végül működjön. Korábbi utazásaim során még soha nem tapasztaltam ilyen problémát. Nem az én készülékem hibás, Magyarósi Csaba ugyanerről számolt be szicíliai úti vlogjában

6. Mindenhol lehet kártyával fizetni.

A 15 érdekes tény Athénról cikkemben már írtam arról, mennyire fontos kérdés számomra a kártyás fizetés. Az utcai árusok kivételével mindenhol tudtam a kártyámat használni, még a strandon és a kis boltokban is. Ne tévesszen meg, ha azt mondja valamelyik hely only cash. Nyilván azt preferálja, de kell, hogy legyen nála terminál. Ha határozottan állítod, mással nem tudsz fizetni csak kártyával, akkor érdekes módon előbb-utóbb előkerül az a terminál.

7. A strandjárat nem a Stazione Centraléról indul.

A D jelzésű busszal lehet eljutni a Lidóra, mely a Piazza Paolo Borsellinoról indul megadott időközönként. Jegyet az állomáson kijelölt jegypénztár bódéban lehet venni 1 euróért. A kihelyezett automaták egyáltalán nem működnek. A jegy szintén 90 percig él az érvényesítéstől kezdve. Mindenképpen vegyük meg a vonaljegyet a visszaútra is, mivel a tengerparti szakaszon semmilyen lehetőségünk nincs a vásárlásra.

8. A busz nem áll meg, ha nincs több hely rajta, illetve a távolsági nem enged fel, ha nincs szabad ülőhely.

Ha a partra megyünk, érdemes lehet olyan strandrészt kinéznünk magunknak, ami távolabb esik a várostól, mivel ha megtelik a busz, nem áll meg az állomáson, hiába várakoznak. Ha jót akarunk magunknak, az érkező járatnak integessünk, különben lehet, hogy tovább megy. A távolsági buszok esetében érdemes időben érkezni, ha elfogynak az ülőhelyek, nem szállhatunk fel.

9. Nincsenek nyilvános mosdók, még a buszállomásokon sem.

Magyarországhoz hasonlóan nincsenek utcai nyilvános wc-k így, ha menni kell, akkor muszáj beülni valahova egy italra vagy ételre. A nagyobb látványosságoknál, mint a Teatro Anticonál Catániában és Taorminában vagy Szirakúzában a Neapolis Archaeological Parknál találunk, de a távolsági buszállomásokon ne számítsunk rá. Ha mégis van, akkor nem működik vagy jobb esetben egy rapper áráért (50 cent) nyerünk bebocsátást.

10. Távolsági közlekedés Interbusszal.

Cataniából Szicília számos területére el lehet jutni Interbussal, ami az egyik távolsági busztársaság. Járataik szerencsére igen sűrű gyakorisággal indulnak, megtalálni őket annál nehezebb.

A Stazione Centralétól kábé 1,5 utcányira fekszik a Via Archimede Autostazione, ha ezt írjuk be a Google térképbe, akkor szinte biztosan jó helyre navigál. kepernyofoto_2024-08-04_15_53_06.jpeg

Az állomás bejáratánál a kőkerítés fölött Terminal Bus feliratú tábla olvasható, ha ezt megpillantjuk, akkor tuti jó helyen járunk.

Ez az összes járat kiindulópontja és végállomása. Természetesen máshol is fel lehet szállni, a városban több helyen is megállnak a buszok.

A buszon nem lehet jegyet vásárolni, a jegyértékesítés pedig egy teljesen másik helyen történik!!! 1 percet kell sétálni, hogy elérjük az Interbus irodáját.

A jegy mindig csak az adott járatra érvényes, ha retúrba kérjük, olcsóbb, viszont akkor is meg kell adni, pontosan melyik busszal jövünk vissza. Kártyával is lehet fizetni. A pontos menetrend az egyik üvegablakon megtalálható, érdemes lefotózni.

Az Interbus hivatalos oldalán lehet online jegyet venni, mi ezzel a lehetőséggel nem éltünk, nem is bántam meg, mivel a jegyirodában a sor minden esetben gyorsan haladt.

Mosdó csak az irodában van, fizetős, a buszok indulási helyén nincsen. A buszok pontosan indulnak!

Fontos! Az Etnára nem itt kell jegyet vásárolni. Oda nem az Interbus közlekedik.  img_2007.jpeg

11. Feljutás az Etnára AST-vel.

Az AST egy másik típusú buszjárat, megállója a Stazione Centrale ellenkező oldalán fekszik, mint ahova az Alibus érkezik, és ahonnan a helyi járatok indulnak.

Naponta egyszer, 8.15-kor indul a 6-os terminálról, kb 10.15-re ér fel az Etna alaptáborához, ahol leparkol, és szintén naponta egyszer indul vissza Cataniába, 16.30-kor. Az oda-vissza jegy ára 6,6 euró per fő. Ebbe semmi más nincsen benne, kizárólag az utazás. Kábé az út felénél megáll Nicolosi városába egy 30 perces szünetre.

A jegy adott napra érvényes és kizárólag a kinézett időpont előtti napon váltható meg. Mindenképpen érdemes előre beszerezni, kora reggel nincs nyitva a jegyértékesítő iroda, hétvégén pedig késő délután és este sincs. A buszon lehet jegyet vásárolni, de csak készpénzzel lehet fizetni.

Népszerű járat, időben ki kell érni hozzá, sorbaállás előfordulhat, ha pedig elfogynak az ülőhelyek, nem engednek fel.

Az AST jegyirodája az állomástól 2 perc sétára található.

Minket átirányítottak a túlsó sarki kávézóba, ahol különböző Etna túrákat hirdetnek.

Nem kell megijedni, hogy olyat sóznak ránk, amit nem szeretnénk, ugyanúgy a sima napi AST járatra váltottam jegyet minden extra költség nélkül.

A jegypénztáros is kihangsúlyozta legkésőbb 7.15-kor legyünk az állomáson, érdemes komolyan venni.

A jegyet mindenképpen olyan helyre tegyük, ahol nem dörzsölődik és nem éri nap, mivel hőpapírra nyomtatják, így a nem megfelelő tárolás esetén idő előtt kifakulhat.

12. Teljesen biztonságos a város az Etna szempontjából.

Július végén utaztam, amikor az Etna több kitörésen is túl volt. A legutóbbi egy nappal az indulásom előtt történt. Azonkívül, hogy Catania utcáit hamu borította, ami leginkább fekete aprószemcsés homokként írható le, semmilyen fennakadást, problémát vagy korlátozást nem tapasztaltam. Minden biztonságos, olyannyira, hogy még az Etnán is jártam. A szállásadónktól megtudtuk, gyakori jelenség, minden évben kitör.

A kitörés erősségétől föggően előfordulhatnak korlátozások, nem lehet felmenni a vulkánhoz, átmenetileg pár órára lezárják a repteret, stb., de a nyaralásom alatt egyik eset sem állt fenn. img_0293.jpeg

13. Teljesen biztonságos a város az emberek szempontjából.

Sok hiedelem kering arról, mennyire veszélyes Szicília, azon belül is Catania. Semmilyen atrocitás nem ért minket, az emberek kedvesek és nyitottak, gyanakvó tekintetekkel sem találkoztunk. A közlekedés során elkerülhetetlen, hogy kisutcában barangoljon az ember, ami nem tűnik bizalomgerjesztőnek, de nem kevésbé biztonságos, mint a főbb útszakaszok. Sötétedés után is jártunk kint.

14. Át kell venni a helyi közlekedési stílust.

A szicíliaiak sajátságosan vezetnek, nem tartják be a szabályokat, a motoros képes a szembe sávban közlekedni a gyorsabb haladás érdekében, a zebránál várakozó gyalogosoknak sem állnak meg. Nem kell félni és kéztördelve várni, hogy átengedjenek. Határozottan, a helyiek mentalitását átvéve le kell lépni az útra. Az autósok és a motorosok figyelnek, abban a pillanatban megállnak és átengednek.

15. Nem fogsz előre online jegyeket vásárolni.

Márcsak azért sem, mert nincs rá opció. Én a csúcsszezonban mentem, a leghosszabb sorbaállást Taorminában a Teatro Anticonál tapasztaltam, de még itt is 10 perc alatt sorra kerültem.

img_1692.jpeg16. Iható a csapvíz, de a meleg miatt a hideg bolti vizet fogjuk választani.

Ez önmagáért beszél, viszont fontos, hogy ahol feltűntetik, nem ivóvíz, ott bizony semmi esetre se töltsük meg a kulacsunkat, ha nem szeretnénk rosszul lenni.

17. A busz megbízhatóbb, mint a vonat?

Az utazós oldalak hozzászólásai illetve ismerősök beszámolói alapján, ha Catanián kívül másik városba is el szeretnénk látogatni, és nem béreltünk autót, akkor a buszos közlekedést válasszuk, mert az megbízhatóbb, mint a vonat. Ehhez csak annyit fűznék hozzá, Taorminába menet a Google térkép szerint 10 percnyire a végállomás előtt lerobbant a buszunk. Ahhoz kellően messze, hogy gyalogosan nekivágjunk, így meg kellett várni a következő járatot. A sofőr rendes volt, mert bár nulla szabad ülőhellyel, mégis mindenkit felengedett. A csapat 90% végig állta a hátralévő időt.

img_1710.jpeg18. Szinte sehol nincs wc deszka a wc csészén.

Sem a fiú, sem a női mosdóban. Ráadásul sokszor a női és a mozgássérült egyben van. A legtöbb helyen akad wc papír és/vagy szappan, de azért érdemes papírzsebkendővel és kézfertőtlenítővel járnunk a szigetet (különösen, ha nők vagyunk). Ez amúgy is alap, de a gyengébbek kedvéért inkább leírom.

19. Számítsunk rá, hogy távolsági buszok menetideje a feltüntetett időhöz képest hosszabb.

Az Interbus hivatalos oldala szerint 1 óra a menetidő Taorminába, a kis kalandunknak hála nekünk 2 órába tellett. Ha nem is robbanunk le, akkor is több lett volna az autópálya forgalma miatt, a város pedig eléggé magasan fekszik, ahova szűk és kanyargós utcákon lehet csak eljutni. Ez jócskán növeli az időt. Siracusába az előre kalkulált 80 percet odafele 100 perc alatt tettük meg szintén az autópálya forgalma miatt, visszafele tartotta az eredeti menetrendet.
20. Etna jegyek

Megmászhatjuk az Etnát minden plusz költség nélkül, de ez rendkívül fárasztó és legalább egy teljes napot vesz igénybe. Ha így döntünk, akkor 1923 méteres alaptáborból feljuthatunk 2500 méterig, vagy akár felsétálhatunk kábé 2800 méterig is, itt viszont visszafordítanak, mert kísérő nélkül nem lehet tovább menni.

Ha kényelmesebb és idősporolóbb megoldást szeretnénk, akkor mindenképp nézzünk szét az Etna hivatalos oldalán. Itt összegyűjtötték az összes fontos információt, amit a különböző túrákról és lehetőségekről tudni kell, a jegyárakat is beleértve.

Az alaptáborból 2500 méterig jutás cable carral, ami egy zártkocsis libegőnek felel meg 50 euró, 2900 méterig, ahol cable car és 4x4-es buszok visznek fel kábé 2800 méterig, ahonnan kizárólag vulkánológus kíséretében vezetett túra keretén belül éred el a 2900 métert, 78 euró per fő. Az árak a visszajutást is tartalmazzák. A cable car és a 4x4-es buszok is sűrűn járnak.

21. Az Etna meglátogatása előtt mindenképpen csekkoljuk a vulkán időjárás előrejelzését.

Az Etna bizony rendelkezik külön időjárást előrejelző oldallal.  Külön menübe szedi a csúcs, a 2500 méter és az 500 méter előrejelzését. Bár az ég tiszta, gyakran mégis felhő borítja a csúcsot, amit ha szerencsétlenül elkapunk, semmit nem látunk a csúcs kráterekből vagy éppen az előttünk heverő városból és tengerből. Mindenképpen ez alapján tervezzük meg látogatásunkat a vulkánhoz.

A Mountain-forecaston az Etna mellett a Stromboli és a Vulcano előrejelzését is csekkolhatjuk.

22. A Lido hihetetlenül különleges atmoszférával rendelkezik.

Catania tengerpartjára mindenképpen el kell látogatni, három dolog is egyedivé teszi. Egy, a tenger meleg. Kettő, úgy élvezhetjük, hogy közben az Etnában gyönyörködünk. Három, mivel a Nemzetközi Repülőtér a közelben fekszik, a repülők a szomszédban szállnak fel, ami a partról és a vízből egyaránt lekövethető. Ezek kombinációja olyan hangulatot teremtenek, nem találsz még egy ilyet a világon.img_2505.jpeg

23. Siracusában a Római Amfiteátrum, a Dionüszosz füle, és a Görög Színház ugyanazon a helyen található, ahová belépővel lehet bejutni.

Bár nem Cataniához kapcsolódik, mégis fontos tudni, mivel az utazó oldalak nem tájékoztattak megfelelően. Mindhárom érdekesség a Neapolis Archaeological Parkban tekinthető meg további számos látványossággal egyetemben. Jegyet kell váltani, ami a park teljes területére érvényes.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.